Keski-Suomen liikenneoloihin ovat vaikuttaneet runsaat vesistöt ja mäkinen maasto, sekä sijainti syrjässä isoista kaupungeista ja kulkuväylistä. Eri aikoina eri kulkuneuvoilla on ollut liikenteessä tärkein rooli. Ennen 1800-lukua liikuttiin hevosilla, jalkaisin tai veneellä. Laivat nousivat tärkeimmiksi kulkuvälineiksi sekä tavara- että henkilö- liikenteessä 1800- luvun puolimaista lähtien. Seuraavana vuorossa olivat junat, 1800-luvun lopusta 1960-luvulle, valtatieverkoston valmistumiseen saakka. Autot ovat hallinneet liikennettä vasta viimeiset vuosikymmenet.

Jyväskylän maalaiskunnassa, Tikkakoskella, sijaitsee maakunnan oma lentokenttä, josta liikennöinti alkoi maailmansotien jälkeen. Tieto- liikenteen uutuudet: radio, puhelin ja televisio ovat saapuneet Keski-Suomeen suunnilleen samassa tahdissa kuin koko Suomeen.















 



1970-l. alussa kestopäällyste Jyväskylästä Keuruulle ja Kuopioon

1978 Suora junarata Jyväskylästä Tampereelle otetaan käyttöön
1993 Keitele-Päijänne kanava avataan liikenteelle
1997 Kärkistensalmen silta valmistuu
2001 Pendolinot aloittavat liikennöinnin välillä Jyväskylä Helsinki

 





 

 

 


1500-l. Vanha Laukaantie
1600-l. Tie Laukaasta Keuruun kautta Pohjanmaalle
1786 Keski-Suomen ensimmäinen postikonttori Laukaaseen
1830-l. Laivaliikenne alkaa Päijänteellä: Päijänne-kaljaasit
1850-l. Höyrylaivat Päijänteelle
1870-l. Höyrylaivat Keiteleelle
1871 Vääksyn kanava rakennetaan, Päijänteen merkitys kasvaa
1897 Jyväskylä-Haapamäki -rata otetaan käyttöön
1898 Jyväskylä-Suolahti -rata valmistuu
1900-l. alku Ensimmäiset Autot ilmestyvät Keski-Suomen teille
1910-l. Ensimmäiset moottoripyörät käyttöön Keski-Suomessa
1918 Jyväskylä-Pieksämäki - rata otetaan käyttöön
1924 Ensimmäinen lentokone saapuu Jyväskylään
1945 Aero oy aloittaa lennot välillä JKL-HKI
1950-l. Moottoripyörien kulta-aikaa
1952 Ympärivuotinen lentoliikenne alkaa Jyväskylästä
1960 Jyväskylän lentoasema Tikkakoskella vihitään käyttöön
1960-l. Linja-autojen paikallisvuorojen määrä suurimmillaan
1960-l alussa kestopäällyste Jyväskylästä Jämsään ja Pihtiputaalle


 
ylös tekijät ja kuvalähteet



Keski-Suomen liikenne -sivut ovat osa FINNICA KESKI-SUOMI -sivustoa.

webdesign © Anssi Harjula 2001
© Finnica