esihistoriakeskiaika1500-luvulta 1700-luvulle1800-luvun alkupuoli1800-luvun loppupuoli1900-1920-luvut1930-1940 -luvut1950- 1960 -luvut1970- 1980-luvut1990-luku ja siitä eteenpäinalkusivulle
block
block
Pauligin kahvia Onnistuvatko olympialaiset?
1950-luvulla Suomessa elettiin vahvan olympiahengen vallassa. Ensimmäiset valintamyymälät perustettiin Suomeen 1950-luvun alussa suuren maailman esimerkkiä seuraten. Olympialaisten toivottua vaatimattomampi vaikutus oli pieni pettymys - esimerkiksi Keski-Suomessa olympiavieraita ei juuri nähty.


uusi kevät - uudet kengätMuutto kaupunkeihin
1950-luvun jälkipuoliskolla suomalaisten elämäntavat alkoivat muuttua ja elintaso alkoi kohota merkittävästi. Maaltapako kiihtyi yhteiskunnan rakennemuutoksen mukana. Ihmiset muuttivat haja-asutus-alueilta keskuksiin: pääasiassa kaupunkeihin ja teollisuustaajamiin, mutta myös maalaiskunnissa kuntakeskuksiin. Väestön keskittyminen taajamiin vaikutti voimakkaasti talousmuodon kehitykseen: tuotteet alettiin ostaa sen sijaan, että niitä olisi tehty itse. Taajamien asukkaat ostivat lähes kaiken tarvitsemansa kaupasta.

[»Pirkka: Runsauden viidakossa (1961)]

block
Tavaratalot tulevat
Tavaratalot alkoivat yleistyä Helsingin olympialaisia valmisteltaessa. Jyväskylän ensimmäiset tavaratalot avattiin 1960-luvun alussa: ensin Mäki-Matin Centrum tavaratalo vuonna 1960 ja pian sen jälkeen Keskimaan Sokos vuonna 1962. SOK - SOKOS - nykyaikainen - monipuolinen Kaupungin kolmas tavaratalo oli Tavaratalo Tyynelä Oy, joka oli käyttänyt tavaratalon nimeä jo osakeyhtiöksi muuttumisestaan eli vuodesta 1948. Nimellisesti se oli Suomen ensimmäisiä tavarataloja, mutta todellisen tavaratalomaisen muodon se sai vasta 1960-luvulla, kun liikettä oli moneen kertaan laajennettu ja tavaravalikoimaa monipuolistettu.


säilykkeet tulevat Keittiö koneellistuu
Jääkaappien yleistyiminen vaikutti myös ostokulttuuriin: tuotteita voitiin ostaa pidemmäksi ajaksi. Myös valmisruoat ja säilykkeet yleistyivät.

[» mitä lautasella?]

tekijänoikeudet pääsivulle 1950- JA 1960 -LUVUT   Kaupungistuminen, kauppojen suureneminen ja nuoriso