Sulje ikkuna

f i n n i c a   /   k e s k i - s u o m e n   k u l t t u u r i  
- p o r t a a l i

Keski-Suomen liikenne -sivusto
Keski-Suomen liikenne -sivusto on osa vuosien 2001-2002 aikana toteutettavaa Kulttuurin Keski-Suomi portaalia.
Toteutuksesta vastaa
Suomalaisuuskeskus Finnica
Nikolainkulma, Asemakatu 6
40100 Jyväskylä
p. 014-624 833
finnica@jkl.fi

TEKIJÄT


SISÄLLÖN SUUNNITTELU:
Jaana Ojala
Anssi Harjula
Päivi-Marjut Raippalinna
Päivi Hintsanen

GRAAFINEN SUUNNITTELU & TOTEUTUS ja SIVUSTON KOOSTAMINEN
Anssi Harjula

MATKAMUISTIN TIETOKANTAOHJELMOINTI
Mikael Ratschinskij

KIITÄMME

Auto- ja tiemuseo Mobilia - Kirsi Liimatainen,
Etelä-Karjalan museo - Satu Eiskonen,
Ilmailulaitos, Jyväskylän lentoasema - Ritva Keskinen,
Keski-Suomen Ilmailumuseo- Hannu Valtonen ja Timo Heinonen
Keski-Suomen museo - Ritva Saarinen ja Virpi Mäkinen
Keski-Suomen tieliikennemuseo - Risto Raivio,
Keski-Suomen tiepiiri - Rismo Virpimaa,
Keuruun Matkailu - Leena Jaatinen ja Minna Lehtiö,
Lahden radio- ja tv-museo - Helena Peippo ja Mervi Mäkinen,
Museovirasto
Petäjäveden radio ja puhelinmuseo - Esa Sallden,
Ratschinskij, Mikael, Jyväskylän kaupunki
Studio Esko - Valokuvaaja Esko Soini,
Suomalaisen kirjallisuuden seura
Suomen Postimuseo - Helena Kuczka - Kattainen,
Suomen rautatiemuseo - Matti Bergström,
Tiehallinto - kuva-arkisto
Tietokonemuseoyhdistys - Lasse Nirhamo
Toijalan veturimuseo - Terhi Tasanen
Turkkila, Viljo, Muurame
Vanhan Äänekosken kotiseutuyhdistys - Timo Enäkoski ja Erkki Pyyppönen,
Veljekset Karhumäki Oy - Pekka Karhumäki
Vihola, Teppo, Jyväskylän yliopiston historian laitos
Virtanen, Matti, Suolahden kaupunki
VR - Carola Björklöf,
WSOY koulukanava - Raija Komppa-Rannaste,


KUVALÄHTEET

VERKKONÄYTTELY:

Käsikirjoitus: Jaana Ojala

Maantie
1/11 Maantie Tampereella. Litografia, Weger, August tehnyt Hjalmar Munsterhjelmin alkuperäisen maalauksen pohjalta. Julkaisija: K.E. Holm, 1885. HELMI-tietokanta, Helsingin yliopiston kirjasto.
2/11 Vihtori Keskinen ja hänen hevosensa. Oikealla Hämäläinen Sumiaisista Kuvattu Laukaan Lapiokankaalla, Jyväskylä-Pieksämäki -radalla 1918. Keski-Suomen museo.
3/11 Kärkistensalmen lossi 1900-l. alussa. Keski-Suomen museo
4/11 Yksi Jyväskylän ensimmäisistä autoista. Takana Anton Lahtinen, edessä Heikki Väistö, August Lahtinen. Keski-Suomen museo.
5/11 Pyöräilijä Viljo Huovio, s.1906, Kuvattu n.1925 Äänekoskella. Vanhan Äänekosken kotiseutuyhdistyksen arkistot.
6/11 Joutsan matkahuolto 1950-luvun lopulla. Keski-Suomen museo
7/11 Joutsassa vuonna 1963 kelirikon aikaan tiehen uponnut linja-auto. Keski-Suomen museo
8/11 Metsänhoitaja Erkki Aulin ja HD 1930-l. alussa Pihtiputaalla. Keski-Suomen museo
9/11 Kuvan kartassa Suomen öljysora- ja asfalttitiet vuonna 1962.
10/11 Liikennetä Jyväskylässä Tourujoen sillalla vuonna 1969. Keski-Suomen museo
11/11 Kärkistensalmen silta syksyllä 1997. Kuva Jaana Ojala

Vesiliikenne
1/7 Keiteleen tyypin vene Kivijärvellä 1930-luvulla. Keski-Suomen museo.
2/7 J. G. Fabritiuksen maalaus Saimaan ensimmäisestä höyrylaiva Ilmarisesta. Vakuutusyhtiö Ilmarisen mainoskortti/ Etelä-Karjalan museo.
3/7 Höyrylaiva Toimi Keiteleellä. Keski-Suomen museo
4/7 Parviainen seurueineen Lahtis -laivan kannella 1890-luvulla. Keski-Suomen museo
5/7 Höyrylaiva Suomi satamassa. Keski-Suomen museo
6/7 Kantosiipialus Tehi Äijälänsalmessa 1960-luvulla. Keski-Suomen museo
7/7 Kapeenkosken kanavatyömaa Suolahdessa vuonna 1993. Keski-Suomen museo

Rautatieliikenne
1/9 Jyväskylän Pieksämäen radan rakentajia vuonna 1918. Keski-Suomen museo
2/9 Ensimmäinen juna tulossa Jyväskylään vuonna 1896. Keski-Suomen museo
3/9 Juna Lapinsalmen sillalla Keuruulla 1890-luvulla. Keski-Suomen museo.a.
4/9 Kuvassa puutavaran lastausta 70-luvulla. Suomen rautatiemuseo.
5/9 JKL-Jämsänkoski radan rakennustyömaa 1970-luvulla. Suomen rautatiemuseo.
6/9 Markkulan rautatiesilta Korpilahdella. Keski-Suomen museo.
7/91960-90-luvuille tyypillinen dieselveturi. Suomen rautatiemuseo.
8/9 Sähköradan orsia kiinnitetään pylväisiin. Suomen rautatiemuseo.
9/9 Pendolinot aloittivat liikennöinnin Jkl - Hki välillä syksyllä 2001. Kuva VR/kuva-arkisto.

Lentoliikenne
1/6 Ensimmäinen lentokone saapui Jyväskylään vuonna 1924. Keski-Suomen museo
2/6 Karhumäen veljekset lentokoneineen 1920-luvulla. Keski-Suomen museo
3/6 Karhumäkien ilmakuva Muuramesta. Keski-Suomen museo
4/6 Karhumäkien vuonna 1932 ostama De Haviland Moth-merkkinen Ilmatar. Keski-Suomen museo
5/6 Jyväskylän lentoasema 1950-luvulla. Keski-Suomen Ilmailumuseo.
6/6 Jyväskylän lentoasema vuonna 2000. Keski-Suomen Ilmailumuseo.

Tietoliikenne

1/9 Vanha puhelin 1920-luvulta.
2/9 Laukaan Muhluniemen postikonttori. Kuva Suomen Postimuseo.
3/9 Puhelinkeskus - Keski-Suomen puhelin, vuosisadan alku. Keski-Suomen museo.
4/9 Keski-Suomen viimeinen käsivälitteinen puhelu v.1979. Keski-Suomen museo.
5/9 Lahden radiomastot. Lahden radio- ja tv-museo.
6/9 Tourujoen rantaan valmistunut radiotalo. Kuva Jaana Ojala, 2001.
7/9 TV-toimittaja 1960-luvulla. Keski-Suomen museo
8/9 Jyväskylän kaupunginkanslian atk-kirjoittajia vuonna 1984. Keski-Suomen museo
9/9 Osa 1960-luvun lehtimainoksesta.


NÄE, KOE ENEMMÄN

Keski-Suomen Ilmailumuseo. Kuvaaja Hannu Valtonen, K-S Ilmailumuseo.
Haapamäen höyryveturipuisto: Valokuvaaja Esko Soini, Keuruu. Studio Esko.
Keski-Suomen tieliikennemuseo. Kuvassa Risto Höylän omistama Ford TT-linja-auto
vm. -24. Kuvaaja Risto Raivio, Petäjävesi.
Petäjäveden radio ja puhelinmuseo. Kuva Esa Sallden
Keski-Suomen museo
Tietokonemuseoyhdistyksen näyttely. Kuva Tietokonemuseoyhdistys ry.
Suolahden Wanha Asema. Kuvaaja Matti Virtanen.
Keuruun Elias Lönnrot siipirataslaiva.
Museotiekohteet: Kuva Äänekosken Koiviston museotiestä, Erkki Pyyppönen.


LIIKENNEOLOJEN MUUTOS

Teksti: FT Teppo Vihola: Liikenteellisestä motista valtateiden varteen

Kuvat:
1/8 Maisema. Keski-Suomen liiton kuva-arkisto
2/8 Muinaisen Keuruun veneen ennallistus. Kuva Keski-Suomen museo
3/8 Höyrylaiva Kaima saapumassa Muurameen.v.1921. Keski-Suomen museo
4/8 Höyryveturi. Keski-Suomen museo
5/8 Juna Lapinsalmen sillalla Keuruulla 1890-luvulla. Keski-Suomen museo. a.
6/8 Kelirikkoa Laukaan Leppävedellä. Kuvaaja Heikki Juusela, toukokuussa 1957. Keski-Suomen museo
7/8 Poika ja Kuorma-auto Jyväskylässä. Keski-Suomen museo
8/8 Lahden Radiomasto - osa kuvasta. Lahden radio ja tv-museo


HUVIKSI JA HYÖDYKSI

Ku automapiil ens kerran käy Putkilahessa. Teksti: Lauri Alin s.1908 Korpilahti.
Lyhennelmä Suomen kansan murrekirjasta, s. 199-201. Kuva: Jyväskylän ensimmäisiä autoja. Takana Anton Lahtinen, edessä Heikki Väistö, August Lahtinen. Keski-Suomen museon kuva-arkisto.

Karhumäen veljekset. Teksti: Jaana Ojala. Lähteenä: Valtonen, Rauni 1990. Karhumäet Keljossa. Keskisuomalaista siviili-ilmailua. 1925-1939. Keski-Suomen ilmailumuseon julkaisuja I, Jyväskylä. Kuva: Karhumäen veljekset lentokoneineen 1920-luvulla Keljossa. Kuvaaja: Valokuvaamo Päijänne. Keski-Suomen museon kuva-arkisto.

Huvimatka Helsinkiin vuonna 1886. Teksti on lyhennelmä Oskar Heikki Peuran (7.3.1870 - 26.11.1937) muistelmakäsikirjoituksesta. Teksti on julkaistu Kotiseudun Joulu 1976 -lehdessä.

Radion kuunteluohje vuodelta 1931. Teksti on julkaistu syksyn 1931 esitelmäsarjoja esittelevässä Yleisradion vihkosessa. Kuvassa Rouva Rosenberg Viipurista kuuntelee radiota 1920-luvun alkupuolella. Lahden radio- ja Tv-museon kuva-arkisto.

Kultaisia neuvoja puhelimen käyttäjille vuonna 1920. Lyhennelmä Suomen kuvalehdessä 3.1.1920 julkaistusta artikkelista.

Keski-Suomen rautatiet. Teksti: FT Teppo Vihola.

Jyväskyläläiset laivanvarustajat. Teksti: FT Teppo Vihola. Kuva Keski-Suomen museon kuva-arkisto. Kuva: Johan Parviainen seurueineen Lahtis -laivan kannella 1890-luvulla. Keski-Suomen museon kuva-arkisto.

Päijänne-kaljaasit. Teksti: FT Teppo Vihola.

Jyväskylän puhelinyhdistys. Teksti: FT Teppo Vihola.

Keski-Suomen museotiet ja -sillat. Lähteenä Tiehallinnon Keski-Suomen tiepiirin www-sivut http://www.tiehallinto.fi/kes/vinkit.htm

Nelostie. Teksti: Jaana Ojala. Lähteenä teokset: Antila, Kimmo 1992: Nelostie Keski-Suomessa. Talvitiestä Eurooppatieksi. Tiemuseon julkaisuja 6. Jyväskylä. Keski-Suomen teillä. Keski-Suomen tiepiiri 50 vuotta 1997. Tiemuseon julkaisuja 16. Jyväskylä. Kuva: Nelostien rakentajia Äänekosken Mämmellä 1950-luvulla. Kuva Vanhan Äänekosken kotiseutuyhdistys.

Junalla Jyväskylästä Suolahteen vuonna 1912. Teksti: Jyväskylän ja ympäristön matkaopas. Toimittanut S.M.Y Jyväskylän haaraosasto, 1912. Kuva: Höyryveturi 1998. Timo Enäkoski, Vanhan Äänekosken kotiseutuyhdistyksen arkistot.

Polkupyörälläkin ajamiseen tarvittiin ajokortti. Lyhennelmä teoksesta: Viljo Turkkila, 1991. "Opiks ol". Vaasa OY. Kuva: Kopio lehtileikkeestä. Vanhan Äänekosken kotiseutuyhdistyksen arkisto.

Hevoskyydillä Saarijärvelle. Lyhennelmä teoksesta: Viljo Turkkila, 1991. "Opiks ol". Vaasa OY.

"Rannankylä saa nukkua hornanunta!" Lyhennelmä teoksesta: Viljo Turkkila, 1991. "Opiks ol". Vaasa OY. Kuva: osa Suomen Kuvalehden kuvitusta, 1920-luku.

Elias Lönnrot - Suomen viimeinen siipirataslaiva. Teksti: Minna Lehtiö, Keuruun Matkailu.OY.

MATKAMUISTI

Introsivun kuvassa Kirsti ja Matti Harjula 1960-luvulla. Tietokantaan lisättyjen kuvien kuvatiedot yksittäisillä tarinasivuilla.



Sulje ikkuna