edellinen | seuraava | huviksi ja hyödyksi




Höyryveturi 1998. Timo Enäkoski, Vanhan Äänekosken kotiseutuyhdistyksen arkistot.
















J u n a l l a    J y v ä s k y l ä s t ä
S u o l a h t e e n    v u o n n a    1 9 1 2


"Kun juna lähtee liikkeelle Jyväskylän asemalta, on vasemmalla puolella lähellä rataa rautatielle kuuluvia rakennuksia ja niiden takana Jyväskylän nouseva uusi kaupunginosa oikealla puolella taas Lutakonniemellä vasta rakennettu Vaneritehdas ja sen hauska konttorirakennus sekä Tourujoen varrella palokunnan juhlakenttä. Tourujoen syvän uoman yli kulkiessamme näkyy vasemmalla Tourulan nahkatehdas ja sen takana metsäisellä mäellä Jyväskylän maaseurakunnan kirkko sekä sitten Kankaan (Lohikosken) paperitehdas sille kuuluvine rakennuksineen. Oikealla on aivan radan varrella Tourulan kartano.

Seuraten Laukaaseen johtavan maantien suuntaa, alkaa rata piakkoin nousta ja juna tuntuvasti hiljentää kulkuansa. Radan kummallakin puolella on saman näköistä mäntymetsää, ja kun juna yhä vähentää vauhtiansa, tuntuu niin kuin tuo yksitoikkoinen männikkö, jolla on nimenä Seppälänkangas, ei milloinkaan loppuisi. Vihdoin saavutetaan sen korkein kohta (148,1m) ja nyt rupeaa mäki velkaansa maksamaan. Kulkien metsäisiä seutuja, jossa ainoastaan joku asumus yksinäisen metsälammin rannalla vilahtaa silmään, laskee juna hyvää vauhtia Leppäveden kylän viljellylle alueelle ja Leppäveden asemalle, 12 km Jyväskylästä.

Tänne tultuamme huomaamme suureksi hämmästykseksemme, ettei rata ollenkaan kosketa avaraa Leppävettä, kuten luonnollista olisi ollut, vaan kulkee noin 1½ km:n päässä sen länsipuolella. Päästäkseen sinne on siis joko astuttava jalkaisin tahi turvauduttava aseman luona olevasta majatalosta saatavaan kyytihevoseen. Leppäveden asemalta laskee rata vielä noin kilometrin matkan, jolloin oikealta puolelta, erään Leppäveden lahden takaa pilkistää näkyviin Järvilinnan komea kartano. Viljeltyjä maita jatkuu Ahlbackan pysäkille samannimisen talon läheisyydessä, josta maat taas muuttuvat metsäisiksi ja mäkisiksi. Kettukangas-niminen harjanne on kysynyt paljon työtä, ennen kuin siihen on rata saatu leikatuksi. Sivuutettuamme sitten vasemmalla Kankaanpään talon komeine kivinavettoineen, näemme oikealla kauniin Vuojärven takaa taivaanrantaa tavoittelevan Laukaan kirkon.

Niin olemme saapuneet Laukaaseen, missä matkailija, jos hän tahtoo vaihtaa rautatiematkan vene- tai maantiematkaksi, voi nähdä miltei kaikki eroavaisuudet ja vivahdukset sisämaisemiemme luonnossa. Tässä kauniissa, varakkaassa pitäjässä ovat Keski-Suomen ehkä lukuisimmat kosket, joista useimmat ovat hyvinkin lohirikkaita ja siihen nähden urheilukalastajien mielipaikkoja. Kohta olemme Laukaan asemalla, metsäisellä rinteellä, 23 km.

Laukaan asemalta jatketaan matkaa metsäisen maiseman halki. Kun rata lähenee Saraveden rantaa, avautuu mitä ihanin näköala eteemme (oik.puolelta) Kuusankoskelle saakka, jonka yli johtaa muhkea kolmikaarinen rautasilta. Kohta sen jälkeen pysähtyy juna Kuusan asemalle, 29 km.

Kuusan aseman luona on Saarikon mallitalo ja majatalo. Parin kilom. päässä länteen päin kohoaa 90 m korkea metsän peittämä Oitinmäki, josta on laaja näköala kauas Saraveden toiselle puolelle.
Kuusasta kulkee rata enimmäkseen asumattomia metsämaita, soita ja rämeitä, sivuuttaen Kapeenkosken kohdalla Vatian pysäkin, jonka luona näkyy vanha Savosta Pohjanmaalle johtava sotilastie. Suojärven kohdalla näemme järven pohjoisrannalla etualassa Möttölän siistin talon ja etempänä komeassa koivikossa arkkitehti Y. Blomstedtin piirustusten mukaan tehdyt Keski-Suomen kansanopiston uudet rakennukset sekä järven takaa, sen oikealta puolelta kohoavan korkean Kirppulan vuoren, jolta taiteilija Akseli Gallen -Kallela on maalannut kuuluisat talvimaisemansa lumikinoksineen ja kelohonkineen. Peräalassa, järven sopukassa huomaamme vielä kauniin Kirppulan talon. Tehtyään puoliympyrän kaaren ja kuljettuaan kansakoulun, rullatehtaan y.m rakennuksien ohitse, päättyy rata Keiteleen eteläpäähän, Suolahden asemalle, 42 km.

Suolahden nähtävyyksiin emme kuitenkaan nyt ehdi sen enemmän tutustua, sillä meidän on kiirehdittävä Äänekoskelle vievään junaan, joka odottaa meitä kappaleen matkan päässä asemalta takaisinpäin. Matkatavaramme siirretään pyydettäessä junaan erityisellä vaunulla. Piakkoin lähteekin juna viemään meitä kapearaiteista rataa myöten seisahtuen hetkeksi Paatelan pysäkille erään Keiteleen lahden poukamassa, jonka rannalla on useampia taloja ja kiitää sitten Äänekosken asemalle, 9 km Suolahdesta."

Lähteenä: Jyväskylän ja ympäristön matkaopas. Toimittanut S.M.Y Jyväskylän haaraosasto, 1912
.



 edellinen | seuraava | huviksi ja hyödyksi